10 největších chyb copywritingu

Vydáno: 27. 05. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 928 slov | CopywritingCopywriting

V zápalu psaní se často stane, že člověk zapomene na zásady copywritingu, které by měl při tvorbě textu dodržovat. A když ne na všechny, tak alespoň na některé. Zde uvádíme 10 největších chyb, kterým byste se měli při tvorbě textu vyhnout v každém případě.

1. Nepište odborný text

Při psaní na webové stránky nebo pro eshop si musíte uvědomit, že nepíšete odbornou práci. Píšete text, jehož začátkem musíte čtenáře zaujmout natolik, aby jej dočetl až do konce. Šokujte! Nejprve uvádějte výsledky a teprve poté způsob, jak jste k nim dospěli. Postupujte od nejzajímavějšího k méně zajímavému.

2. Žádné prázdné řeči

Nepište jen proto, aby něco bylo napsáno. Prázdné řeči jen zabírají místo a stejně je nikdo nečte. Navíc nic neříkajícím textem můžete odradit potencionálního zákazníka. Člověk je tvor zvědavý, probuďte v něm zájem a udržte jej až do konce čtení.

3. Nezanedbávejte pravopis

Pozor na pravopis. Diakritika a správný slovosled jsou důležité. Pište gramaticky správně. Nespoléhejte se na korektury textových programů. Čtěte, pracujte s Pravidly českého pravopisu a opravujte. Těm méně zdatným v tomto oboru bych doporučila vynikající sérii článků Dalibora Behúna Hříchy pro šíleného korektora.

4. „Šokující“ prohlášení musíte podložit důkazy

Nezapomínejte podkládat svá tvrzení důkazy. To, že prodáváte stejné zboží jako vaše konkurence o polovinu levněji, vám buď nikdo neuvěří a pokud uvěří, bude za tím hledat nějaký háček. Jak je to možné, že si můžete dovolit prodávat o tolik levněji? V čem je „podraz“? Pokud za vaším tvrzením žádný háček nevězí, dokažte to a zákazníci se jenom pohrnou.

5. Nezaměřujte se jen na fakta

Lidé se rozhodují podle pocitů, ačkoliv svá rozhodnutí budou vysvětlovat na základě faktů. Avšak vaším úkolem je v nich nejprve vyvolat potřebné emoce, aby přijímali předkládaná fakta tak, jak chcete vy. Vyplatí se vzbudit pocity naléhavosti.

6. Nezapomínejte na zákazníka

Zákazník se zajímá pouze sám o sebe, o své cíle, problémy, potřeby, tužby, obavy, sny, ambice… Nesmíte zapomenout, pro koho text píšete. Komu je určen. Ani na chvíli. Nepíšete proto, aby se výsledný text líbil vám, píšete proto, aby zaujal čtenáře. Podívejte se na text jeho pohledem. Zákazníka více zajímá, CO mu nabízíte, než JAK to nabízíte.

7. Oslovujte jen toho, komu máte co nabídnout

Neoslovujte zbytečně čtenáře, u kterých víte, že jim nemůžete nabídnout nic, co by zajímalo právě je. Někdy je méně více. I tady platí známé pravidlo, že když zavoláte dvakrát z legrace o pomoc, po třetí až se budete skutečně topit, nikdo nepřijde.

8. Pozor na rozevláté titulky

Titulek by měl být stručný, maximálně kolem pěti slov. Dlouhé nadpisy nelákají k přečtení, většina lidí je přeskakuje. Titulek je to, co z návštěvníka udělá čtenáře. Pokud vás nenapadne stručný titulek hned na začátku, napište si celou větu, která vyjadřuje to, co chcete titulkem říci, a postupně ji zkracujte. Buďte struční a výstižní.

9. Spojky a předložky NE!

Pozor na předložky, spojky a bezvýznamová slova. Především v titulcích by se měla vyskytovat minimálně. Jelikož jde o slova bez významu, jsou přehlížena internetovými vyhledávači a v titulku zabírají místo významovým, především klíčovým slovům.

10. Vyzývejte čtenáře k akci

Vyzývejte čtenáře k tomu, co by chtěli pravděpodobně sami intuitivně udělat a nenechávejte je tápat v prázdnu. Ukončete text nějakou výzvou. Pokud tak neučiníte, zákazník neví, co má dál dělat, a prostě jen tak bez ničeho odejde. Před začátkem psaní textu si vytyčte, jaký je jeho cíl a na konci textu k němu čtenáře vyzvěte.

A na co si dáváte pozor při psaní textů Vy?

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky