10 tipů na psaní úspěšných textů

Vydáno: 14. 05. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 993 slov | CopywritingCopywriting

Jak napsat úspěšný text, který zaujme čtenáře natolik, že mu budou věnovat svůj čas a pozornost? Na co se zaměřit a čemu se raději obloukem vyhnout? Máme pro vás 10 tipů, které by vám v tomto směru mohly pomoci.

1. První věta naláká

Do titulku a prvních vět ze sebe vydejte všechno. První věta musí zaujmout, přesvědčit čtenáře, že má smysl pokračovat dál ve čtení. První větu nesmíte odbýt. Je to základ, na kterém budete stavět celý zbylý text. Neodbývejte ji prvním, co vás napadne! Až budete mít napsaný celý text, znovu si první větu přečtěte a ujistěte se, že je to to pravé, popřípadě ji upravte tak, aby dokázala připoutat pozornost roztržitých a netrpělivých čtenářů.

2. Číslovky táhnou

Používejte číslovky v titulcích. Vyjmenovávejte: 4 důvody proč…, 6 způsobů jak…, 10 tipů na…;-) Pochlubte se zákazníkovi s objem prodaného zboží či s množstvím spokojených zákazníků. Čtenáře lákají čísla, tedy informace, které jsou s nimi spojeny. Pokud to jde, nezapomeňte svá tvrzení dokládat nějakými důkazy. U spokojených zákazníků např. referencemi.

3. Všechny zajímavé informace do anotace

Anotace textu neboli její popisek pod titulkem je často to jediné, co si čtenář přečte. Je proto nutné vložit do ní všechny informace, které by čtenáře mohly zaujmout. Uvádějte šokující závěry a prozatím neříkejte, jak jste k nim dospěli. Podrobnosti si schovejte až na samotný text. Musíte čtenáře nalákat. Musíte mu dát důvod, proč číst dál.

4. Osnova podle Komenského

Od obrázku ke slovu, od jednoduchého ke složitému, od nejzajímavějšího k méně zajímavému. Staré postupy výuky jsou platné i pro osnovy textů na internetové stránky. Musíte předpokládat, že ne každý si přečte celý text. Proto je dobré začít od nejzajímavějších a nejdůležitějších informací, které si přečte nejvíce lidí. V nejlepším případě je právě tyto informace přimějí, aby četli dále, až do konce.

5. Jednoduše ale čtivě

Nezapomínejte, že správný copywriter je svým způsobem i spisovatel. Využívejte bohatost českého jazyka, ale zachovávejte jednoduchost vět. J Pište nekomplikovaně ale barvitě. Pokud používáte pár slov pořád dokola, najděte jim nějaká synonyma. Nezapomínejte, že píšete pro uživatele a ne sobě do šuplíku.

6. JAK… postavit dům, zasadit strom…

Každý si rád přečte nějaký ten návod, např. Jak napsat úspěšný text, který zaujme čtenáře natolik, že mu budou věnovat svůj čas a pozornost? ;-) JAK je v copywritingu jedno z těch kouzelných slovíček, která čtenáře nalákají k tomu, aby ve čtení pokračoval. Návody radí, inspirují, prostě pomáhají. Tak proč si je nepřečíst.

7. Zjednodušujte, zkracujte

Nenapadá vás žádný výstižný, přiměřeně dlouhý nadpis? Napište si na začátku klidně celou větu a tu postupně zkracujte. Uvidíte, že to hned půjde líp. To samé platí i pro samotný text. Při každém novém čtení, při každé kontrole, zkracujte a zjednodušujte. Text musí být čtivý pro širokou veřejnost.

8. Je důležitější CO, než JAK

Můžete psát jako Hemingway, ale nesmíte zapomínat, že vašeho čtenáře zajímá především, CO mu nabízíte, než JAK mu to nabízíte. Pro něj je na prvním místě, co dostane, kolik ho to bude stát, co z toho bude mít a proč by si to vlastně měl kupovat. Když už si to koupit chce, tak je zvědavý, proč by si to měl kupovat právě od vás. Zákazník je člověk zaměřený sám na sebe. Aby byl spokojený, dejte mu to, co chce.

9. I drobný rozdíl je velký přínos

I na drobných rozdílech můžete postavit svou image. Jsou vaše bazény azurovější než bazény konkurence? Prodejte to. Řekněte potencionálním zákazníkům, že u vašich bazénů se budou díky jejich barvě cítit jako u moře. Záleží jen na vašem podání, jak moc se budete odlišovat od konkurence. I malá odlišnost může zapůsobit tak, že si vás veřejnost všimne a zapamatuje.

10. Uspokojte lidskou zvědavost

Nepište prázdné řeči, neplňte stránky jen tak nějakými slovy. Internetoví čtenáři jsou nedočkaví, mají málo času, a chtějí informace hned teď. Uspokojte jejich zvědavost a předkládejte jim informace jednoduše a zajímavě.

A jaké tipy máte Vy?

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky