Co říkáte na cílené překlepy?

Vydáno: 28. 07. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 970 slov | CopywritingCopywriting

Co mají společného webové stránky jako – Icg.com, 100her.cz, Gogle.cz, Youtobe.com či Gmal.com? Přece vydělávají na svých slavnějších a známějších vzorech. Uživatelům stačí jeden malý překlep a ocitnou se někde úplně jinde. V tom lepším případě se dostanou do spárů reklamních lákadel, v tom horším na nějaký pornografický server (samozřejmě záleží na tom, jak se na to díváte:-).

Překlep není rarita

Překlepy nejsou v internetovém prostředí žádnou raritou. Většinou adresy zadáváme ve spěchu, často u toho děláme spoustu dalších věcí (telefonujeme, jíme, přemýšlíme už nad něčím dalším…) Podle některých studií 10 až 20 procent všech ručně napsaných www adres je napsáno špatně.

Člověk je tvor omylný

Chyby v adresách mohou být několika druhů. Může jít o pravopisnou chybu (mobyl.cz), překlep (wwwgoogle.com), jednotné číslo namísto množného a naopak (seznamy.cz) nebo chybnou doménu prvního řádu (www.idnes.com). Nebo o kombinaci výše uvedených. A jakmile zadáte adresu chybně, nikdy nevíte, kde se můžete ocitnout. To je ta chvíle, na kterou čekají typosquatteři.

Kdo nebo co je typosquatter?

Typosquatter je internetový "podnikatel", který se živí chybami druhých. Vytipuje si nějakou adresu (častěji však mnoho desítek i stovek adres) a umístí na ně svůj vlastní obsah. Adresy se kupodivu nápadně podobají některému z vysoce navštěvovaných serverů. Typosquatter si tak zajistí návštěvníky, aniž by musel spouštět jakoukoli reklamní kampaň. Jakmile někdo udělá překlep, skončí v jeho síti (znalci Cimrmana jistě pochopí, že tím skončí také někde jinde).

Mám vaši základní doménu a nebojím se ji použít

Pak je zde také několik případů, kdy se squatterovi podaří zaregistrovat základní doménu (tedy bez jakýchkoliv překlepů). Takový squatter je poté cybersquatter. V českých internetových vodách bije do očí příklad O2.cz či případ Google.cz (majitel původně tuto doménu používal k přesměrování lidí na svůj vlastní vyhledávač. Poté ji pak mimosoudně odprodal společnosti Google. Tak se vydělávají peníze ;-).

Vinný či nevinný Google?

Ani společnost Google ostatně není v tomto ohledu zcela nevinná. Přestože se údajně snaží bojovat proti stránkám vytvořeným pouze za účelem zobrazování reklamy (tzv. Made For AdSense stránky), je reklamní systém AdSense jedním z častých zdrojů příjmů typosquatterů. Google však prý ze svého programu vyřazuje stránky, na které si stěžují vlastníci ochranné známky.

Jak se s tím vyrovnal Microsoft?

A co Microsoft? Ani ten si s tímto nedělá těžkou hlavu. Jakmile zadáte v IE (od určité verze) špatně internetovou adresu, automaticky jste přesměrování na „Microsoftí“ vyhledávač. Zadala jsem do adresy seynam.cz a než jsem stačila mrknout, hledala jsem přes ICQ Search.

Ochrana před typosquattery

Jak se chránit před typosquattery? Nejlepším způsobem je zaregistrovat si domény i s několika překlepy, které vyplývají z originální adresy. Nejenže tak zabráníte internetovým zlatokopům, aby vydělávali na vašem jméně, ale také na své stránky přivedete i ty uživatele, kteří sice hledají vás, ale bohužel se prostě překlepli. Pokud jde o právní cesty proti squatterům, dá se v Česku stížnost postavit na obvinění z nekalé konkurence. Častější je však dohoda nebo ignorování typosquattera.

Co na to copywriteři?

Když budu mluvit za sebe, nedokážu si představit, že bych měla vytvářet texty s úmyslnými gramatickými chybami. Ano, teoreticky je to práce jakákoli jiná, ale prakticky se celý dosavadní život snažím o to, abych psala co nejlépe. Učím se gramatické poučky, všechno po sobě třikrát čtu, protože, jak celý článek dokládá, překlepy nás provázejí neustále.

Zyma se blíží?

Zajímalo by mě, co byste vy, jako textaři, dělali, kdybyste dostali zakázku, řekněme od firmy Nalizedoalp.cz a měli byste napsat text pro homepage na klíčová slova Alpi, ližování, zyma a liže. Vím, že jsem tuto situaci přivedla až do absurdních rozměrů, ale je to schválně, aby to bylo o to markantnější. Jak by se vám psaly věty typu: „Blíží se zyma. Lákají vás Alpi? Pojeďte s námi na liže.“

(au au, toto bolí)

Nejenže mě iritují ty červené vlnovky, kterými mě Word upozorňuje, že ne vše je tak, jak by mělo být (i tato počítačová aplikace to pozná). Ale i ten malý češtinář ve mně, kterého se snažím živit, vychovávat a vzdělávat, trpí.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky