E-shop z pohledu zákazníka

Vydáno: 25. 11. 2009 | Autor: Alena Špinarová | 1055 slov | Internetový marketingInternetový marketing

Dobře fungující internetový obchod není žádná věda. Stačí jen znát vaše návštěvníky a nabídnout jim přesně to, co je zajímá. A pokud Váš e-shop dodržuje základní pravidla použitelnosti – je přehledný, snadno ovladatelný, lidé se v něm neztrácejí a vždy vědí, co mají udělat – pak už jen záleží na atraktivnosti vaší nabídky.

To, jak je váš e-shop úspěšný, poznáte nejen podle jeho návštěvnosti, ale především podle konverzním poměru. Ten říká, kolik procent návštěvníků vašeho shopu odeslalo objednávku či poptávkový formulář.

Poznejte chování návštěvníků na svém e-shopu

Obrovskou výhodou webu je, že můžete měřit každé kliknutí, dobu strávenou na jednotlivých stránkách i to, jak se lidé na webu pohybují. Využijte tohoto potenciálu. Existuje spousta nástrojů, které Vám pomohou poznat chování návštěvníků na vašem webu. Mezi ty základní bezesporu patří Google Analytics, který Vám může v mnohém pomoci.

Google Analytics

Tento skvělý nástroj, který je zcela ZDARMA a obsahuje množství přehledů, grafů a statistik, které vám pomohou poskládat obrázek o vašem webu i jeho návštěvnících. Můžete například porovnat jednotlivé stránky webu mezi sebou, případně je porovnat s průměrem webu.

Můžete také sledovat odkud lidé přicházejí na jednotlivé stránky a kam z nich odcházejí.

Pokud tato data porovnáte s časem stráveným na těchto stránkách a jejich mírou opuštění (bounce rate), můžete si udělat obrázek o efektivitě těchto stránek ve vztahu k jejich cíli.

A právě cíl stránek je velmi důležitý. Každá stránka by měla mít konkrétní cíl. Je-li smyslem jen předat informaci, je vhodné poukázat třeba na související články či relevantní výrobky.

Je-li cíl stránek jasný (odeslání formuláře, vložení zboží do košíku), pak je důležité sledovat, jak jsou lidé schopni a ochotni udělat to, co by udělat měli. Napovědět nám může čas strávený na této stránce a to, kam z ní lidé odešli.

Co nám říkají obrázky výše? Lidé strávili průměrně na stránce 1:13 minuty, takže si ji přečetli, avšak v téměř 35 % z této stránky rovnou odešli. Z téměř 30 % odešli na titulní stránku webu a jen v malém procentu případů šli na stránky výrobků koncept nebo hledali výrobek koncept.

Určitě Vám může napomoci také překryvná mapa stránek, která zobrazuje, jak lidé klikají na jednotlivé odkazy na stránce. Např. zde,

Můžete tak snadno usoudit, jaký prvek zvýraznit, nahradit a nebo přesunout. Můžete také zjistit, jaký sortiment vašeho eshopu nejvíce zajímá vaše návštěvníky. V tomto případě lidé zajímají nejvíce zlaté šperky, potom ocelové šperky a potom stříbrné šperky.

Klikací mapa mYx

Ukázalo se, že výborným nástrojem pro sledování chování uživatelů v e-shopu je nástroj mYx. Ten zobrazuje klikací mapu pro jednotlivé stránky vašeho webu a názorně vidíte, kam lidé klikají.

Na rozdíl od Google Analytics umí mYx měřit kliknutí na jakoukoli část vašich stránek, nejen na odkazy. Snadno také poznáte, který ze dvou či více odkazů vedoucích na stejnou stránku je účinnější. To s Analytics není možné.

Podívejte se na příklad níže:

Na obrázku vidíte jednu stránku e-shopu Elektrosvet.cz. Jistě není překvapením, že lidé velmi často používají interní vyhledávání webu, a to v tom případě, hledají-li konkrétní výrobek či typ produktů. Potom přesně vidíte, které kategorie eshopu lidé nejvíce zajímají. Dále lidé velmi často klikají na odkaz Soutěže v levém menu (lidé velmi rádi soutěží) a často klikají na stránku Kontakty či na tlačítko Přihlásit.

Samozřejmě nejlepším způsobem jak zjistit co je špatně je testování na samotných uživatelých, získáte tak nejvíce zkušeností a snáze vymyslíte efektivní řešení k optimalizaci.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky