Jak měříte efektivitu svého e-shopu?

Vydáno: 01. 08. 2008 | Autor: Michael Muselík | 2135 slov | Internetový marketingInternetový marketing

Proč vůbec měřit efektivitu e-shopu? Provozujete-li jakýkoli e-shop, měli byste vědět, jak funguje, kdo jsou jeho návštěvníci a jaká jsou jeho slabá místa. Jedině pak jej můžete zdokonalovat.

Statistiky návštěvnosti jsou naprostým základem měření každého webu. Jejich důkladná analýza Vám pomůže odhalit nedostatky, které jinak zjistíte jen velmi těžko. Víte, jak návštěvníci procházejí váš e-shop, kde jej nejčastěji opouštějí či jak probíhá nákupní proces ve vašem e-shopu? Na základě těchto údajů můžete cíleně a efektivně upravovat svůj web, tak aby měl co nejvyšší konverzi.

Jaké jsou hlavní ukazatele efektivity e-shopu?

  1. Konverzní poměr
  2. Cesta k cíli
  3. Vizualizace konverzního trychtýře
  4. Počet objednávek
  5. Obrat e-shopu
  6. Průměrná výše objednávky
  7. Bounce rate
  8. Čas strávený na jednotlivých stránkách
  9. Počet návštěv před uskutečněním objednávky
  10. Dny do nákupu

Konverzní poměr

Tento údaj udává, kolik procent návštěvníků vašeho e-shopu dokončilo a odeslalo objednávku. Konverzní poměr se pohybuje v jednotkách procent. U nejlepších online prodejců se může vyšplhat i přes 20%. Například eBay měl v červnu 2008 konverzní poměr 14,9%, ProFlowers 28,4%.
Více údajů najdete v článku na webu Grokdotcom.com.

V Google Analytics můžete zjistit konverzní poměr pro jednotlivá klíčová slova, stejně tak pro web jako celek, či pro jednotlivé stránky. Tyto údaje vám měli být vodítkem pro úpravy vašeho e-shopu.

 

 

Zaměřte se nejprve na hlavní stránky s nízkou konverzí.

  • Maximálně je zjednodušte a zpřehledněte.
  • Nabídněte vždy dostatek relevantních informací a množství detailních obrázků. Je důležité, aby měl návštěvník vše na jednom místě.
  • Umožněte porovnání s jinými produkty.
  • Nabídněte uživatelské hodnocení, recenze výrobků apod.

Cesta k cíli

Cíl je v tomto případě odeslání objednávky. Google Analytics dokáže zobrazit, jak se návštěvník po webu pohyboval, než odeslal svoji objednávku.

Zjistíte, které stránky musel návštěvník projít, než uskutečnil svoji objednávku. Pro doplnění informací o jednotlivých stránkách vám může pomoci Bounce Rate jednotlivých stránek a čas strávený na jednotlivých stránkách.

Maximálně zjednodušte a zpřehledněte objednávkový proces. Vyžadujte jen opravdu nezbytné informace a omezte na minimum počet kroků k dokončení objednávky.

Nabídněte různé možnosti platby či dodání zboží.

Vizualizace konverzního trychtýře

Neocenitelným nástrojem je v Google Analytics Funnel Visualisation – Vizualizace cesty. Stačí, pokud si při definování Goalu/Cíle nastavíte kroky, kterými musí návštěvník projít během objednávkového procesu. Typicky to jsou nákupní košík, vyplnění osobních údajů, volba dopravy apod.

Odměnou Vám bude přehledný obrázek, který Vám názorně ukáže, kolik návštěvníků vašeho e-shopu prošlo jednotlivými kroky a kolik jich kde odešlo.

Prozkoumejte důkladně jednotlivé kroky vašeho nákupního o procesu a snažte se odstranit všechny překážky bránící dokončení objednávky.

Počet objednávek

Počet objednávek je bezesporu jedním z nejsledovanějších parametrů každého e-shopu. Jak by ne, vždyť objednávky jsou základním předpokladem zisku. Na co bychom si však měli dát pozor, je počet stornovaných objednávek. U e-shopů bude toto číslo podstatně vyšší než u kamenných obchodů, kde zákazník zboží vidí fyzicky a může si jej “osahat” a vyzkoušet na místě, před nákupem.

 

  • Sledujte počet stornovaných objednávek a snažte se najít jejich příčinu.
  • Zjistěte, kdy k nim nejvíce dochází. Zda je to před zaplacením, před dodáním či po dodání.
  • Každý krok vašeho objednacího procesu musí být jasný a srozumitelný. Snažte se podávat jen informace vztahující se k danému kroku. Nezatěžujte návštěvníky množstvím nerelevantních informací.

 

Obrat e-shopu

Obrat je neoddiskutovatelně nejdůležitějším parametrem udávajícím efektivitu e-shopu. Není-li obrat, není ani zisk. Velmi jednoduchá rovnice.

Krom základní informace o výši obratu vašeho e-shopu a jeho trendu můžete sledovat, které dny v týdnu, měsíci či kdy v roce je obrat nejvyšší (spolu s počtem objednávek) a tomu přizpůsobit marketingové aktivity a připravit různé slevy, akce či soutěže.

Průměrná výše objednávky

I zde platí jednoduchá rovnice, čím vyšší průměrná výše objednávky, tím vyšší zisk vašeho e-shopu. A jak můžete využít tento údaj?

 

  • Sledujte především vývoj tohoto ukazatele. Měl by mít rostoucí trend.
  • Průměrnou výši objednávky můžete zvýšit různými marketingovými akcemi typu “kupte si 2 výrobky a třetí máte zdarma”.
  • Podle průměrné výše objednávky můžete např. nastavit přiměřeně vyšší hranici pro doručení zboží zdarma, čímž můžete přispět k zvýšení průměrné výše nákupu ve vašem e-shopu.

 

Bounce rate

Bounce Rate udává, kolik procent návštěvníků opustí stránku ihned po příchodu na ni. Jinými slovy, prohlédnou si ji a ihned váš web opustí, aniž by pokračovali na další stránku. Je to velmi důležitý ukazatel efektivity webu a jeho jednotlivých stránek.

Bounce Rate můžeme také zjistit pro jednotlivá klíčová slova.

Zjistěte, které stránky mají nejvyšší bounce rate. Prohlédněte si je a pokuste se určit, co na nich návštěvníkům vašeho e-shopu nejvíce vadí. Nejlepším řešením je uživatelské testování nebo testování stránek pomocí velmi užitečného nástroje Google Website Optimizer. Tento nástroj, který je zcela ZDARMA Vám umožní testovat různé varianty stránek či jejich částí.

Poznejte, která klíčová slova mají nejvyšší bounce rate. Podívejte se, na které stránky přicházej návštěvníci přes tato klíčová slova, možná právě zde bude zakopaný pes. Pokud se např. zadáním klíčového slova “pračky” dostanou na stránku o lednicích, pak asi kliknou na tlačítko zpět ve svém prohlížeči. Snažte se tedy vždy každou stánku vašeho webu optimalizovat na relevantní klíčová slova. A nezapomeňte. Nejdůležitější jsou vždy texty jednotlivých stránek.

Čas strávený na jednotlivých stránkách

Tento údaj udává, kolik času stráví v průměru vaši návštěvníci na jednotlivých stránkách. Jak můžete tento údaj využít v praxi? S jeho pomocí můžete zjistit nedostatky v použitelnosti stránek vašeho e-shopu.

Projděte si spolu s vašimi kolegy váš e-shop a odhadněte, kolik času průměrně zabere přečtení dané stránky. Podívejte se pak do statistik návštěvnosti. Tráví-li uživatelé v průměru více času na stránkách, snažte se je co nejvíce zpřehlednit, zvýraznit hlavní informace a jasně říci, co má návštěvník na dané stránce udělat.

Počet návštěv před uskutečněním objednávky

Kolikrát zákazník navštívil váš e-shop, než si něco koupí? Podívejte se, kolik návštěvníků nakoupilo již při první návštěvě. Kolikrát nejčastější přijdou návštěvníci na Váš web, než si něco koupí? Tento údaj Vám pomůže dokreslit obrázek o stavu vašeho e-shopu.

Návštěvník, před tím než něco koupí, čte často různé recenze, srovnává ceny a získává podrobné informace a hodnocení daného výrobku.

Vysoký počet návštěv před uskutečněním objednávky pravděpodobně znamená, že uživatel nenašel na vašem webu co potřeboval, aby se mohl ihned rozhodnout ke koupi.

Usnadněte Vašim návštěvníkům rozhodování a dejte na svůj e-shop maximum informací a srovnávacích nástrojů, aby nemuseli odcházet jinam.

Dny do nákupu

Co myslíte, kolik dní od první návštěvy uplyne, než si zákazník objedná zboží ve vašem e-shopu? Velmi úzce to souvisí s předchozím údajem. Čím více dní návštěvník potřebuje, tím pravděpodobně musel jinde více pátrat, hledat, srovnávat.

Usnadněte svým návštěvníkům jejich rozhodování. Dejte na svůj web maximum informací, uživatelských komentářů a hodnocení, recenzí, návodů, průvodců, videí …
Uvědomte si, že rozhodování je velmi složitý proces. Odměnou za vaši námahu Vám budou peníze, které návštěvníci utratí ve vašem e-shopu a ne jinde!

Další ifnormace a tipy najdete v předchozím článku Jak vybudovat úspěšný e-shop.

Podělte se o své zkušenosti a postřehy.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky