Jak můžete sledovat úspěšnost webu ve vyhledávačích? Díl 3.

Vydáno: 23. 04. 2010 | Autor: Michael Muselík | 1365 slov | Internetový marketingInternetový marketing

V předchozích článcích jsem naznačil možnosti sledování a vyhodnocování úspěšnosti prováděné optimalizace pro vyhledávače. Dnes bych rád navázal na tyto články a doplnil další možnosti a pokročilé techniky sledování efektivity SEO.

Pozice versus návštěvnost

Z předchozích článků už víte, že sledovat pozice nemá smysl, neboť nemůžete postihnout tisíce slov, zejména těch long-tailových. Můžete sledovat několik málo obecných klíčových slov, která však mají minimální podíl na uskutečněných objednávkách či jiných typech konverzí vašeho webu. Proto nedoporučujeme sledovat pozice jako hlavní parametr, neboť nevypovídá o kvalitě prováděných úprav a realizovaných prací. Pro příklad se podívejme na návštěvnost z neplacených vyhledávačů jednoho e-hopu, který spravujeme:


Kliknutím na obrázek zobrazíte obrázek v plném rozlišení

Počet klíčových slov

Jak vidíte, tak z fulltextových (neplacených) vyhledávačů bylo uskutečněno v měsíci březnu 2010 63 409 návštěv, prostřednictvím 41 216 klíčových slov. Je tedy nemožné sledovat pozice pro všechna slova i proto, že se budou velmi pravděpodobně lišit, den ode dne, týden od týdne, měsíc od měsíce. V čase se totiž mění slova, která lidé používají pro hledání konkrétních výrobků či služeb, stejně jako se mění poptávka po výrobcích a službách často ovlivněná reklamou třetích stran.

Je důležité sledovat vývoj návštěvnosti z vyhledávačů, stejně jako počet klíčových slov, díku nimž lidé přicházeli na váš web.

Zpětné odkazy

Naopak velmi důležitým ukazatelem, který byste měli sledovat je počet zpětných odkazů, v ideálním případě počet odkazujících domén. Z vlastní praxe mohu doporučit dva velmi užitečné nástroje:

  1. Majesticseo
  2. Open Site Explorer

Oba vám poskytnou detailní přehled o zpětných odkazech na váš web. Zaměřte se na sledování zejména odkazujících domén, které jsou mnohem více vypovídající o odkazové popularitě vašeho webu z pohledu vyhledávačů. V obou nástrojích můžete také porovnat váš web s konkurenčními weby a snadno tak nalézt zdroje zpětných odkazů i pro váš web. Proč nezískat zpětné odkazy ze stejných webů jako má vaše konkurence?

Elektronické obchodování

Máte-li e-shop, pak vám určitě doporučím implementaci elektronického obchodování jako součást Google Analytics. Proč? Velmi snadno zjistíte komerční úspěšnost jednotlivých zdrojů návštěvnosti i částí vašeho webu. Můžete také např. zjistit, z kterých měst máte obchodně nejzajímavější návštěvníky. Stačí jen vložit speciální měřící kód na vaši děkovací stránku, která se zobrazí po odeslání objednávky. Kompletní popis implementace najdete přímo na stránkách Google Analytics v části sledování příjmů elektronického obchodování.

A co můžete následně zjistit ze statistik Google Analytics?
Ve vašich přehledech se objeví nová záložka Elektronický obchod, na níž uvidíte obchodní úspěšnost sledovaných parametrů.

Velmi přesně tak poznáte, které zdoje návštěvnosti či části i jednotlivé stránky webu se podílejí na obratu vašeho e-shopu. Pak se můžete zaměřit na ty méně efektivní stránky a třeba pomocí heatmap nástroje mYx sledovat, jak lidé klikají na těchto stránkách a na základě zjištěných výsledků zjistit, co je na stránkách špatně, či co může být uděláno lépe. Praktickou ukázku tohoto velmi užitečného nástroje najdete i na našem webu o použitelnosti.

Praktické využití elektronického obchodování

Nyní se však podívejme na několik praktických příkladů vyhodnocení vybraných metrik z pohledu efektivity elektronického obchodování.


První obrázek ukazuje, jak ovlivňují jednotlivá klíčová slova celkové tržby v porovnání s průměrem webu. Ihned vidíte, která klíčová slova jsou obchodně nejzajímavější.


Druhý obrázek znázorňuje jednotlivé zdroje návštěvnosti a jejich podíl na celkových tržbách. Víte, odkud přicházejí nejefektivnější zákazníci.


Třetí obrázek říká, které výrobky jsou nejprodávanější a jak se podílejí na celkových tržbách v porovnání s průměrnou hodnotou webu.

Pokud chcete skutečně sledovat efektivitu vašeho webu, zaměřte se na vypovídající metriky a zapomeňte na nic neříkající pozice a jiné nevypovídající měření.

A na závěr poslední ukázka práce s Google Analytics.

Obrázek porovnává vývoj počtu návštěv a velikosti tržeb z dlouhodobého hlediska. Ke grafům si navíc můžete přidávat poznámky ke konkrétním datům, porovnat dvě metriky, které vás zajímají, v dlouhodobém časovém horizontu a pomocí poznámek vkládat důležité mezníky. Následně pak vidíte, jak tyto zaznamenané události ovlivnili vývoj těchto důležitých ukazatelů.

Tak už máte jasno, co budete sledovat na svém webu a jak? Pokud nevíte, napište nám anebo se s námi podělte o vaše zkušenosti či poznatky v komentářích pod tímto článkem.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky