Je každý bloger copywriter?

Vydáno: 25. 07. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 965 slov | CopywritingCopywriting

Jsou dobří blogeři sami od sebe i dobrými copywritery? Nebo by se blogeři měli copywritingu učit, aby dobrými blogery byli? Zkusím nadhodit pár myšlenek, možností, jak by to mohlo být. Neříkám, že to tak je, spíše v tom ještě trochu tápu a zajímal by mě váš názor. Co si o tom myslíte vy?

Ne, bloger není copywriter

Bloger je prostě člověk, který si založí nějaké ty svoje stránky, aby se podělil s nekonečným prostorem o své myšlenky. Má potřebu psát a vyjadřovat slovy to, co ho těší i to, co ho trápí. Už ho nebaví dusit to v sobě, nebo si psát do šuplíku. Chce se dělit. Bloger je jeden mezi mnoha a mnoha jinými, který vypráví, co se mu honí hlavou a proč.

Bloger „zákazníky“ nevyhledává

Bloger doufá, že jeho slova najdou třeba nějakou spřízněnou duši, které by mohly něco dát. Bloger cíleně nehledá „zákazníky“. Nepotřebuje vydělávat psaním peníze a pravidelně psát. Nemá tu potřebu přesvědčovat lidi o tom, proč právě jeho blog je ten nejlepší na celém světě a proč byste tedy měli číst jen jeho texty.

Ano, bloger je také copywriter

Bloger žije slovy. Jeho úspěch je měřen slovy. Neboť slova jsou to jediné, čím působí na své čtenáře. Právě tohle činí z každého blogera aktivního uživatele copywritingu. Chce svým způsobem ovlivnit své čtenáře a dovést je k nějaké očekávané akci. Ať už je to předání nějaké myšlenky, upozornění na jiný článek, kritika či pochvalná recenze.

Bloger i copywriter prodávají zboží

Ano, copywriting sice prodává zboží, ale to samé přece dělá bloger. Jen neprodává fyzické zboží, ale zboží duševní. Snaží se nám prodat své myšlenky, nápady, postřehy. Prodává sám sebe. Snaží se přesvědčit své čtenáře, aby přišli zas a zas. Aby se vraceli. Co říká a jak to říká, mu přivádí čtenáře a z občasných čtenářů dělá čtenáře věrné.

Kvalitní text prodává, to víme všichni

Ale tomu by měla také odpovídat kvalita textu. A když je text opravdu kvalitní, tak „prodává“. To vědí jak copywriteři tak i blogeři. Blogeři vlastně na první pohled nic „neprodávají“. Oni jen doporučují. Mluví svým vlastním jazykem, nemusí se zase až tak soustředit na čtenáře, i když by zase měli, pokud si je chtějí udržet. A tady jsme u toho...

Není náhodou bloger skrytý copywriter?

Přiznejme si, že v současnosti je blogům přisuzována čím dál větší váha, ať se nám to líbí či ne. A pokud uživatelé tvoří obsah, ovlivňují i ostatní uživatele, ať chtějí, nebo ne. A je jedno, zda píšou o IT sféře, o kultuře nebo o vaření. Prostřednictvím blogů se dá krásně ovlivňovat. Vzpomeňme jen aféru blogerů, kteří psali o paysec . Pod hlavičkou obyčejného blogu šlo o nefalšovanou reklamu nového platebního systému.

Hranice mezi doporučením a (ne)skrytou reklamou

Přichází mi logicky na mysl otázka. Kdy je blog ještě doporučení a kdy už skrytá reklama? Je tato hranice určena tím, zda to bloger dělá dobrovolně, nebo zda mu za to někdo zaplatil? Vždyť systém je přece u blogera i copywritera naprosto stejný. Když čtete stránky napsané copywriterem, je to reklama. Jsou to informace, které chtějí něco prodat. Všechno je viditelné. A čtenáři s tím počítají. Když čtete osobní blog, tak je to něco, jako kdyby vám kamarád sděloval svou osobní zkušenost. Teď jde o to, uvědomují si blogeři, že jejich doporučení může přecházet až ke skryté reklamě? Anebo neuvědomují? Nebo to moc dobře ví a snaží se to zamaskovat?

Pay Per Post reklama

A vlastně už se nám reklama u některých blogerů odtajnila. Vždyť máme PPP reklamu. Společnosti potřebuje další reklamní „kanál“ a tak „došlo“ i na blogery. Ti jsou placení za psaní pochvalných článků o určité firmě nebo výrobku. U každého takové textu by mělo být upozornění, že autor je za jeho psaní placen. Na závěr bych přidala ještě jednu aférku z českých luhů a hájů.

Co vy na to?

Tak co, jak se na to díváte vy? Jsou blogeři copywritery? Nebo by se měli copywriting učit, aby byly jejich blogy kvalitní? Kde podle vás končí doporučení a začíná skrytá reklama? Co si o tom všem myslíte? Podělte se se mnou…

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky