Vydáno: 08. 03. 2010
| Autor: Jakub Hladký |
1082 slov |
Copywriting
Dnešním článkem se budeme zabývat texty z pohledu výhradně lidského a projednou vynecháme vyhledávače a roboty. Neboť můžete psát dokonalé texty, předávat skvělé a opravdu přínosné informace. Ale pokud nemá Váš text patřičnou úpravu, je to práce téměř zbytečná. Nejen grafika a použitelnost, ale také texty musí perfektně zapadat do celé té skládanky zvané webová stránka. Proč je tedy úprava textu tak důležitá?
Lidé jsou netrpěliví a bojí se číst
Je to, jako když vezmete do ruky tlustou knihu. Plné stránky titěrného textu na první pohled už samy o sobě vzbuzují strach, že: „Tohle se bude číst těžko a bude to trvat dlouho.“ Děsit lidi hned, jen co si Vaší stránku otevřou, určitě není Vaším účelem a buďte si jistí, že uživatel přicházivší na Vaši stránku okamžitě odchází, pokud není stránka jako celek v pořádku již na první pohled. Jen 16% lidí se opravdu pustí do čtení od samého začátku.
Ostatní v rychlosti zkouknou, jestli je něco nepraští do očí. Tedy vlastně nečtou, i když se v tu chvíli dívají do textu, jen skenují. Podobně, jako když se prvně podíváte do čerstvých novin. Čtete je snad od začátku? Asi ne. Prolétnete celou stranu a tam, kde Vás něco zaujme, tam se zarazíte a začtete se podrobněji. A co Vás zastavilo? Co způsobilo, že jste se začetli?
- Nadpisy
- Zvýrazněné informace
- Malé sloupky
- Vyňaté informace
- Zajímavosti
- Přehledné seznamy
Proto je tak důležité i tyto metody používat na webových stránkách, e-shopech a portálech. Uživatele je třeba chytnout v jejich rozletu a netrpělivosti. Pokud je stránka úhledně zvýrazněná, usnadníte uživatelům skenování a zajistíte si, že uvití to, co potřebujete.
Přehlednost a úhlednost textů je základ
Pokud máte texty úhledné, už samotnou úpravou mimoděk deklarujete, že „tady“ je to v pořádku. Bezpečnost a důvěryhodnost je velmi důležitá. Že text není jen „obsahem pro vyhledávač“, že je skutečnou informací, která nese skutečnou myšlenku.
Takovou serióznost uživatelé oceňují tím, že ihned neodejdou a to věru není malá odměna. Text rozdělený do odstavců, o maximálně pěti řádcích, je dostatečným prostorem pro to, abyste jim sdělili, co máte na srdci. Zároveň se takový malý blok textu nebudou uživatelé bát číst.
Lidé chtějí přemýšlet, ale jen trochu
Nikdo z nás si sám o sobě rozhodně nemyslí, že je hlupák, nebo nevzdělanec. Lidé rádi tíhnou k vědění, k informacím a k tomu, aby si i kolikrát sami před sebou připadali chytří, moudří a od ostatních se lišili. Zajímají se o psychologii, literaturu, historii, alternativní kulturu a podobné „vědy“.
Nicméně se pak v sobotu po obědě vymódí podle posledních trendů, sednou do auta a místo přírody se vydávají houfně procházet po multi-obchodním centru, Mekky konzumu. S tímto vědomím však můžete pracovat i ve Vašich textech. Můžete dát uživateli pocit výjimečnosti, či pocitu, že „toto“ jen tak někdo nemá.
Je dobré začít otázkou hned v první větě úvodního odstavce. Lidský mozek je naprogramován tak, že položenou otázku chce automaticky vyřešit. Tím donutíte uživatele naladit se rychleji na notu, kterou potřebujete. Tak se stane, že je uživatel po krátké době interesován, aniž by to vlastně čekal. Otázka to nesmí být však moc složitá. Nemůžete si přeci dovolit udělat z uživatele nevzdělance. Ale donuťte jej zamyslet se.
Čemu byste se měli v textech vyhnout?
Textem dokážete nejen uživatele vtáhnout do tématu, chytit něčím zajímavým, ale také pěkně naštvat, či dokonce zradit.
V textu se rozhodně také vyhýbejte:
- Expresívnímu a slangovému výrazivu
- Blikajícímu písmu
- Různorodému zvýrazňování
- Různobarevnému textu
- Nejednotnosti formátování textu
- Hrubkám a překlepům
- Náročnému a špatně čitelnému fontu
Když budete mít přehledný a úhledný web, e-shop, nebo portál, uživatelé budou rádi a beze strachu číst Vaše texty. Budou vše vnímat jako seriózní a bezpečné, to je opravdu velká odměna. Vždyť na tom Váš úspěch stojí a padá.
Přečtěte si také:
Kam dále?
- Jak sledovat zpětné odkazy - tipy odborníka
- Jak tvořit v textech hypertextové odkazy
- Jak můžete sledovat úspěšnost webu ve vyhledávačích? Díl 3.
- Jak prakticky využít analýzu klíčových slov
- Pomáháme Vám zdarma - jak na použitelnost webu
- Nadpisy - jak na ně, aby zaujaly?
- Jak zlepšit úspěšnost ve vyhledávačích
Rubriky
- Copywriting (32)
- Internetový marketing (30)
- Linkbuilding (11)
- PPC (12)
- SEO (41)
- Aktuality (23)
- Tiskové zprávy (12)
Aktuálně
- 04.07.2011 Spustili jsme nové webové stránky!
- 25.03.2011 Přelomový SEO analyzátor.cz spuštěn!
- 02.01.2011 První český internetový obchod se SEO produkty spuštěn!