Psaní pro web vs. psaní do novin

Vydáno: 29. 07. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 884 slov | CopywritingCopywriting

Pokud jste se rozhodli psát pro web, uvědomte si v první řadě, že nepíšete ani pro noviny, ani pro časopis a už vůbec nepíšete knihu. Psaní pro web má své specifické zásady, kterých se musíte držet, pokud chcete psát dobře a především úspěšně. Jak by měl vypadat správný copywriting jsem se zmiňovala již v dřívějších příspěvcích. Dnes bych se ale chtěla zaměřit na rozdíly mezi psaním pro web a psaním pro noviny.

Trefně zvolený titulek

Internet je přeplněn weby, e-shopy, texty, články a informacemi všeho druhu. Co tedy přiměje internetového čtenáře, aby četl zrovna váš text? Především trefně, ať už vtipně či kontroverzně, zvolený titulek. Titulek by měl být stručný, jednoznačný a výstižný. Pokud jde o klasickou žurnalistiku, nebudu polemizovat o nutnosti poutavých titulků, ale přiznejme si, že konkurence v tomto oboru není zas až tak veliká.

Rozsah

Co myslíte, z vlastních zkušeností, jaký rozsah snese web? Pokusím se o malý přehled:

  • Homepage pro webové stránky – 250-300 slov
  • Popisky kategorií v e-shopech – 120-180 slov
  • PR články, texty do blogů – 500-600 slov
  • Odborné texty a obsáhlejší témata – 800-900 slov

Témata jednotlivých textů proto vybírejte tak obsáhlá, aby se do tohoto limitu vešla. Ani ten nejdelší limit není radno překračovat, čtenář totiž není připraven číst články delší než dvě až tři obrazovky (600-900 slov). Pokud je však téma obsáhlejší, pojměte svůj článek informativně a odkažte na dostupné zdroje či úplný text zveřejněný jinde. Noviny zato snesou články obsáhlejší, nemusíte se bát rozepsat. Ale i tady samozřejmě existují limity. Romány však pište raději do šuplíku.

Délka versus věcnost

Dalo by se říci, že délka textu je úhlavním nepřítelem hlavního sdělení. Texty pro web by měly být věcné. Samozřejmě v každém literárním díle platí, že příběhy a děje poutají čtenářovu pozornost, ale v oblasti internetu musíte zůstat věcní. Pokud by vás zajímalo, jak čtou lidé webové texty, doporučuji vám výzkum čtenářských zvyklostí na internetu.

Web je více než jen text

Články pro web mají oproti novinám velkou výhodu. Nejde pouze o text. Jsou doplněny grafikou, Může k nim vkládat videa či audia. A nejdůležitějším pomocníkem jsou hypertextové odkazy. Stačí jeden klik… Díky odkazům je možné udělat prakticky z každého webu informační portál. Odkazy čtenáři zpříjemňují práci. Nemusíte se bát, že by vám čtenáře odváděly, naopak. A proto nemějte strach a využívejte jich. Pokud bude čtenář s vaší prací spokojen, vrátí se.

Členění textu

Články na web jsou kratší, než texty pro noviny. Přesto je u nich důležité další členění do odstavců. Každý odstavec by měl mít v průměru 4-6 řádků, což je nějakých 60-90 slov. Ale minimálně 2 řádky. Každý odstavec by měl uvozovat nějaký mezititulek. Výstižný a jednoznačný. Toto členění je důležité pro rychlou orientaci a přehlednost textu. P. S.: Nedaří-li se vám odstavec vystihnout heslem? Změňte raději kompozici celého dokumentu.

Zvýrazňujte!

Přestože jsou články pro web docela krátké a rozčleněné do odstavců, nesmíme zapomínat na zvýrazňování, ať už klíčových slov (tučným písmem) či informací důležitých a zajímavých pro čtenáře (barevně odlišíme od základního textu).

Zpětná vazba

Zpětná vazba je důležitá součást psaní pro web. Pokud jde o texty na blog či do diskusních fór, ihned vidíme reakce čtenářů. Stejně tak ale i texty pro e-shopy či internetové stránky nám svým způsobem říkají, jestli jsme byli v psaní úspěšní. Vidíme, jak se dané zboží prodává, jestli na web chodí cíloví zákazníci, nebo jestli se, v tom špatném případě, náš text minul účinkem. Právě tyto informace bychom měli sledovat a učit sami ze svých vlastních chyb.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky