Psát úspěšný text je jednoduché

Vydáno: 28. 02. 2011 | Autor: Radim Karlach | 1516 slov | CopywritingCopywriting

Napsat text, který bude úspěšně prodávat či propagovat určitý produkt nebo službu, není nic těžkého. Neměli bychom ovšem nikdy zapomínat, že text je určen nejen pro internetové vyhledávače (roboty), ale také – a chtělo by se říci především – pro čtenáře, tedy pro lidi. Tento příspěvek se bude věnovat, možná poněkud paradoxně, vedle rad a tipů „jak na to“ také chybám a zbytečným prohřeškům, čili JAK NEPSAT TEXT. Podívejte se nyní, jak chyby v textech eliminovat a psát úspěšně!


Jděte přímo k věci!


Návštěvníci vašich stránek se nepřišli bavit, relaxovat četbou ani se kochat vaším stylistickým uměním. Přišli si pro informace, a nedostanou-li je včas a v dostatečném množství, odejdou a už se nikdy nevrátí. Není třeba být zbytečně rozvláčný – nezapomínejme, že uživatelé internetu v pravém slova nečtou, ale nejprve skenují text očima. Teprve když je skenovaný text zaujme, dají mu šanci.


Buďte přirození!


Jak známo, pro roboty je mimořádně důležité, aby byl celý text naplněn hypertextovými odkazy a klíčovými slovy. Oba tyto textové segmenty musí navíc splňovat celou řadu kritérií – rovnoměrné rozmístění v celém textu, správný poměr mezi skloňovanou a neskloňovanou podobou apod. To vede mnohé copywritery k určitému stylistickému násilí.


Pamatujme, že nepřirozený jazyk a násilná větná konstrukce, jdoucí někdy až za hranici srozumitelnosti, může být atraktivní pro roboty, ale odrazuje lidi. Dochází potom k paradoxu, že daný text (web, e-shop apod.) možná krásně vybíhá na vysokých pozicích, ale neprodává. Snažte se proto vždy docílit toho, aby text i přes formální optimalizaci pro vyhledávače působil přirozeně a čtivě!


Špatně: Chcete mít trvalé depilace Olomouc? Navštivte profesionální ordinaci v Hulíně, kde trvalá depilace Olomouc není problém.
Dobře: Trvalé depilace v lokalitě Olomouc a okolí Vám provede náš kosmetický salon za super cenu.


Buďte kreativní! Ale ne příliš!


S výše řečeným souvisí také otázka tvůrčího aspektu. Nakolik by měl být copywriter, resp. jeho text kreativní, inovativní a originální? Někdy může být přílišná snaha zaujmout kontraproduktivní. Propagujte text pozitivně, se zdravým sebevědomím, ale vyhněte se příliš bombastickým titulkům a prohlášením, která text činí nevěrohodným. Působte na čtenáře solidním dojmem – chcete být seriózní obchodní partner, nebo pouťový vyvolávač?


Lexikum neboli jazykové prostředky by měly odpovídat propagovanému produktu či službě. Buďte atraktivní, ale solidní a uvěřitelní! Proč vymýšlet nesmyslné titulky a hesla, když stačí vyzdvihnout něco z klasických kvalit, dle kterých se každý zákazník rozhoduje (cena, kvalita, životnost, spolehlivost atd.)? Všimněme si, jak lehce lze ze směšně a nevěrohodně působícího titulku učinit prodejní:


Špatně: Větrací mřížky tady budou stále
Dobře: Větrací mřížky za super cenu


Slova, slova, slova! Na nich záleží úspěch


Klasický hamletovský povzdech v internetovém marketingu neplatí, naopak – právě slova, slova a zase slova rozhodují o tom, zda dokážeme transformovat návštěvníka v čtenáře a následně čtenáře v zákazníka. Uměřenost a vyhýbání se bombastickým výkřikům, o kterých byla řeč, ale v žádném případě neznamená, bychom měli rezignovat na atraktivní textové formulace. Naopak!


Stejně jako bude text s nevěrohodnými proklamacemi málo solidní, tak ani opačný extrém, tedy nudný a nepřesvědčivý obsah, nám nové zákazníky nepřinese. Přitom není nic těžkého nalézt zlatou střední cestu, tedy psát uvěřitelně, ale atraktivně a čtivě.


Téměř univerzální charakter mají např. slova nyní, hned, nabídka, snadno atd., která vyvolávají pocit naléhavosti v jakémkoli kontextu. Stejně tak zaujmou slova zdarma, nový, objevte, záruka, luxusní, porovnejte, seznamte se apod. Zcela samozřejmě by měl text obsahovat atraktivní přívlastky adekvátní kontextu: skvělý, báječný, úžasný, spolehlivý, podmanivý, okouzlující, šikovný, precizní, přesný apod.


A pozor – používejte vždy jen slova, kterým bezpečně rozumíte. Nepodléhejte falešnému dojmu, že cizí a mediálně frekventovaný výraz je za každých okolností „in“. K čemu vás inspirují nesmysly typu „Objednávejte toto zboží komplexně!“ - ke koupi nebo k rychlému odchodu jinam?


Snažte se vždy dívat na text očima čtenáře. Tvorba textu musí být postavena na schopnosti empatie. Jednoduchá otázka – „objednal bych si na základě tohoto textu produkt či službu já sám?“ – by měla být automaticky přítomna při jeho vytváření i závěrečném hodnocení. Srovnejte, jak se pouhým přidáním čtyř slov zatraktivní třeba následující upoutávka:


PŘED: Vydejte se s námi na dovolenou do Egypta! Užijte si koupání, potápění a všechny vodní sporty.
PO: Vydejte se s námi na úžasnou dovolenou do Egypta! Užijte si do sytosti báječné koupání, fascinující potápění a všechny vodní sporty.


Akce! Akce! Akce! Řekněte mu, co má dělat!


Důležitou obsahovou složkou kvalitního prodejního textu je také Call to Action (CTA) neboli výzva k akci. Pravidla internetového marketingu a SEO nás učí, aby byly tyto výzvy v textu vždy alespoň dvě a zároveň měla minimálně jedna formu hypertextového odkazu, vedoucího na cílovou stránku (kontaktní či objednávkový formulář apod.). To je jistě pravda, ale byla by škoda nevyužít aktivační potenciál na více místech!


Proložte text imperativy! Nebojte se zákazníkovi říkat, co přesně by měl udělat, a formujte jeho postoje podle svých záměrů. Proč nevyužít kromě klasických CTA typu Objednejte, Kontaktujte apod. řadu dalších příkazů a výzev?


PŘÍKLAD: Vyzkoušejte, Dopřejte si, Přesvědčte se, Zvolte, Důvěřujte, Objevte, Jeďte s námi, Užívejte si, Nechejte se hýčkat apod.


Chybovat je lidské...ale ne v textech!


Posledním tipem, jak dosáhnout úspěchu s marketingovými texty, je apel na bezchybný pravopis. Zákazník nemusí být právě jazykovědec nebo pedant, ale vidí-li v textu hrubky či chybějící čárky ve větách, vždy se to negativně odrazí na jeho chování. Koupili byste si např. drahý nábytek od společnosti, která má na home page svých internetových stránek chyby? Jste si jistí, že byste se vydali do ciziny s cestovkou, které ani nestojí za to překontrolovat si pravopis svých stránek?


Nepodceňujte inteligenci a vzdělání čtenářů textů, vždyť stará učitelská moudrost praví, že mnohem snazší je objevit cizí chybu než vlastní. A pamatujte, že i jeden jediný zákazník, který si neobjedná kvůli hloupé pravopisné chybě, je z obchodního hlediska zbytečnou a nenapravitelnou ztrátou.


Nebojte se obchodních textů a piště je s chutí, nikoli křečovitě a z donucení. Buďte v nich zdravě sebevědomí a pamatujte, že méně někdy znamená více. Přesvědčte se, že napsat kvalitní marketingový text nemusí být vůbec těžké!

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky