Rychlý návod, jak strukturovat text na webu

Vydáno: 05. 11. 2009 | Autor: Jakub Hladký | 1349 slov | CopywritingCopywriting

Texty na weby, nebo na e-shopy jsou specifické v tom, že je třeba jimi oslovit Vaše potenciální zákazníky a také vyhledávače, které k Vám ony zákazníky přivedou. Abyste se naučili hovořit pomocí textu naráz k člověku i k robotu, potřebujete mít něco znalostí. Zásady strukturování textů na web Vám dnes v sedmi bodech prozradíme. Pamatujte však ve svých textech na jedno obecné a velmi důležité pravidlo. Uživatelé text nečtou, jen rychle skenují, jestli je něco nepraští do očí. Pouze malá část uživatelů opravdu čte.

1.Jak se zaměřit na potřeby uživatele?

Než začnete psát, zjistěte si několik velmi důležitých informací o Vašem potenciálním zákazníkovi, o produktu, který budete nabízet, i o tom, co produkt jeho budoucímu majiteli přinese. Jen tak budete dobře prodávat Vaše produkty, nebo služby. Pak si položte otázku. Když uživatel hledá „tento“ produkt, co od něj očekává, proč a k jakému účelu jej chce mít? Kdo by si ho asi chtěl koupit? Zeptejte se na to přímo uživatele, tak jak asi přemýšlí. A odpovězte mu na to.

Příklad: Dětské odrážedlo Kubík. – „Chcete, aby se Vaše dítě zdravě vyvíjelo a ještě z toho mělo obrovskou radost?Spolehněte se na dětské odrážedlo Kubík…“ a popište přínos odrážedla pro děti v jednoduchých větách. Tak začněte celé Vaše psaní … Pokud si pak uživatel dokáže říci: „Ano!, to je přesně to, co se mi honí hlavou.“, udělali jste dobrou práci.

2.Jak psát nadpisy?

Titulek je první, co uživatel vidí, je nejdůležitější z textu a záleží na něm vše! Je to jako, když si otevřete noviny. Rychle přejíždíte očima po nadpisech, a co Vás nejvíce zaujme, čtete. Na webu je to podobné, takže nadpis musí zaujmout natolik, aby se uživatel začetl do textu pod ním. Hlavní nadpis celé stránky (v html je uzavřen mezi značkami

a

) smí být jen jediný a nadepisuje obsah celé stránky. Klíčové slovo do něj vložte v neskloňované podobě co nejblíže začátku. Nadpis by měl mít maximálně 5 – 7 slov.

 

Nadpisy druhé úrovně (v html uzavřeny mezi značkami

a

) člení cely text ještě dále a podrobněji. Nadpisů

může být více a vždy do nich dávejte klíčové slovo, i skloňované. Ostatní pravidla nadpisů mají

i

stejná.

 

Příklad nadpisu: Jak dětské odrážedlo Kubík, pomáhá Vašim dětem? – otázka v nadpisu podprahově nutí čtenáře dozvědět se více a Vy tak máte daleko více času v prvním odstavci uživatele chytit natolik, aby se přiblížil rozhodnutí, zakoupit báječné odrážedlo pro děti značky Kubík.

3.Jak tvořit odstavce?

Odstavec rozšiřuje myšlenku nadpisu, tedy musí obsahovat to, co nadpis slibuje. Pokud text pod odstavcem nebude pojednávat o tom, co slíbil nadpis je to zrada na čtenáři a okamžitě o něj přicházíte. Odstavce dělejte maximálně o pěti řádcích. Nad pět řádků je odstavec již příliš velký, a jelikož člověk je tvor líný, nechce se mu do tak velkého bloku textu už jen z pohodlnosti. A číst jej pravděpodobně nebude.

4.Jak rozložit klíčová slova?

Klíčová slova na stránku rozložte rovnoměrně po celé struktuře textu. Nebojte se produkt, o kterém píšete přímo pojmenovat vícekrát i ve skloňovaném tvaru. Klíčová slova zvýrazněte, například tučně, kurzívou, či barvou. S četností to nepřehánějte maximálně do 10% z textu. Zvýraznění klíčových slov a důležitých informací také pomůže uživatelům, kteří jen scanují text, se v něm orientovat.

5.Jak tvořit v textu interní linky?

Hypertextové odkazy do textu neodmyslitelně patří a ukazují cestu na další stránky nejen uživatelům, ale i vyhledavačům. Rozkládejte interní linky do textu podobně jako klíčová slova rovnoměrně a střídmě. Používejte jen ty související, neboli relevantní interní odkazy, které k tématu, o němž píšete, patří. Dobře si rozmyslete, kdy takový odkaz použít, aby neodvedl uživatele zbytečně ze stránky pryč, když po něm chcete, aby četl dál, nebo dokonce nakoupil. Pak by mohl být takový odkaz kontraproduktivní.

6.Proč tvořit seznamy s odrážkami?

Seznamy dělají text přehledným, snadno scanovatelným a faktickým. Seznam s odrážkami je kolikrát tím jediným co uživatele, již uvažujícího o odchodu ze stránky, ještě zastaví a udrží. Do seznamu se hodí například:

  • Parametry výrobku nebo služby
  • Výhody produktu, nebo služby
  • Nabídky
  • Seznam příslušenství apod.

7.Jak napsat Call to action?

Call to action (CTA), v českém jazyce „výzva k akci“ je apel na uživatele, aby udělal to, co po něm chcete. Nákup, registrace, či jiná akce. Uživatele musíte neustále vést za ruku a říkat mu co má dělat. Nebojte se mu to sdělit na rovinu. Ale pozor, uživateli také musíte říci, co z toho bude mít, aby měl jistotu, že se to povede a že to pro něj bude přínosem a kýženým „uspokojením“ potřeby. CTA tvořte z akčního slovesa s připojením výsledku a důvěry.

CTA propojte (pokud je to technicky možné) s objednávkovým, nebo registračním formulářem, záleží na tom, co po uživateli budete chtít. CTA umístěte v textu tam, kde by se logicky očekávalo, že nyní je vhodný moment k rozhodnutí o nákupu, nebo něčem jiném.

Příklad CTA: Objednejte dětské odrážedlo Kubík, hrou zajistíte zdravý vývoj Vašich dětí.

O call to action se detailněji dočtete v článku „Chcete, aby Váš e-shop více prodával? Použijte CTA

Tento článek si můžete vytisknout a pověsit nad svůj PC, kde jej budete mít stále na očích. Vždy budete vědět, co je při psaní textů na web důležité a nač nezapomenout.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky