Zabijácký text – část I.

Vydáno: 10. 09. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 1036 slov | CopywritingCopywriting

Jak jistě víte, měli byste si před každým psaním vytvořit nějako osnovu, plán, podle kterého pak napíšete text samotný. Zjistíte si účel textu, pro koho je text určen a seznámíte se s produktem či službou, kterou budete nabízet. Jenže na jakých základech pak máte vytvořit onu osnovu? Také se často sami sebe ptáte? Už nebudete muset. V knize Web Copy that sells Maria Veloso přichází s jednoduchým plánem, který vám pomůže vytvořit kostru celého textu. A ne jen tak obyčejného textu, ale textu, který bude prodávat.

Odpovězte 5 jednoduchých otázek

Plán (chcete-li osnova textu), který vznikne zodpovězením oněch 5 zmiňovaných otázek, vytvoří jakousi miniverzi celého textu. Na otázky stačí odpovídat pouze fakticky. Kreativitu a barvité popisy si nechte na později. Budete je ještě potřebovat.

Otázka 1: JAKÝ MÁ ČTENÁŘ PROBLÉM?

Každý produkt nebo služba, kterou nabízíte, řeší nějaký problém:

  1. nové boty vyřeší otlačeniny a puchýře, které má zákazník z těch stávajících
  2. nová postel nebo matrace vyřeší zákazníkovy problémy s nespavostí
  3. zájezd do Thajska vyřeší zákazníkovu únavu a touhu po dobrodružství

Copywriter by se měl vžít do role doktora. Stanovíte zákazníkovu diagnózu ještě předtím, než on zjistí, že mu něco chybí. A zároveň zákazníkovi předepíšete lék. Chcete ho přece zbavit jeho problémů. Zaměřte se na tři termíny, od kterých chcete zákazníka oprostit:

  1. bolest
  2. problém
  3. tíseň

KROK: zjistěte si a napište zákazníkův problém. Musí být vidět, že čtenáři rozumíte a soucítíte s ním.

Otázka 2: PROČ NEBYL PROBLÉM JIŽ VYŘEŠEN?

Podrobněji rozebírejte problém, který jste si stanovili v prvním bodu. Předložte zákazníkovi možná dřívější řešení a vysvětlete mu, proč selhala.

  1. Boty, které si zákazník doteď kupoval, jistě nebyly tak kvalitní, aby se v nich jeho nohy cítily dobře.
  2. Matrace, které zákazník doteď používal, jistě neměly všechny ty úžasné vlastnosti, které mu můžete nabídnout právě vy.
  3. Zájezdy, na které jezdil zákazník doteď, mu nemohly nabídnout tolik vzrušení a dobrodružství.

V této fázi naznačte zákazníkovi, že vy máte nové řešení, které bude zaručeně fungovat.

KROK: napište si důvody, proč problém přetrvává. Jak to, že čtenář ještě sám problém nevyřešil a co mu v tom bránilo.

Otázka 3: JAKÉ SE NABÍZEJÍ NYNÍ MOŽNOSTI?

Jakmile jste stanovili problém a vysvětlili jste zákazníkovi, proč stále přetrvává, je na čase mu ukázat, co se stane, až problém zmizí.

  1. S novými boty už ho nikdy nebudou po celém dni chození bolet nohy, nebudou ho tlačit žádné puchýře. Prostě jeho nohy budou jako v bavlnce.
  2. S novou matrací se bude zákazníkovi dobře usínat, nečekají ho už žádné bezesné noci a ráno se bude budit svěží a odpočinutý.
  3. Ze zájezdu z Thajska se zákazník vrátí plný síly a energie, se spoustou nezapomenutelných zážitků, o kterých bude moci vyprávět všem kamarádům a známým.

Musíte barvitě vykreslit všechny možnosti. V tomhle místě musíte zákazníkovi dát teatrální slib, ve kterém se on uvidí.

  1. Teď můžete dělat…
  2. Teď můžete dosáhnout cílů…
  3. Splňte si přání… protože tento problém vás už nebude tížit!

KROK: sepište možnosti, vymalujte budoucnost bez problému.

Otázka 4: CO JE NYNÍ JINÉ?

V této fázi ukážete zákazníkovi, jak se věci změnily v jeho prospěch. Zde vysvětlíte, kdo jste a jak váš produkt či služba vyřeší zákazníkův problém nadobro. Zde je místo pro USP (Unique selling proposition). Najděte své výhody a upozorněte na ně.

KROK: napište pár vět o tom, co odlišuje váš produkt od ostatních, pouze podstatné věci, ne detaily.

Otázka 5: CO BUDE DÁL?

Nyní jednoduše čtenářům sdělte, co po nich vlastně chcete. Chcete, aby se přihlásili, aby vám zavolali, aby se zaregistrovali, aby u vás nakoupili…

KROK: jednoduše řekněte, co má čtenář udělat = call to action

Až odpovíte na těchto 5 otázek, budete mít plán textu. Máte strukturu. Nyní přichází čas kreativity a barvitého popisu. Faktem však je, že i pouze tento plán vám zaručí prodej! Ale pokud jej správně dobarvíte, může to být mnohem lepší. V příštím textu vám společně s Marií Veloso poradím, jak z plánu udělat text.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky