Zabijácký text – část II.

Vydáno: 23. 10. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 1352 slov | CopywritingCopywriting

V první části tohoto mini seriálu o tom, jak psát texty, které zaujmou čtenáře, jsme si řekli, jak vytvořit osnovu. Tato osnova vám pomůže v dalším psaní. Dnes z ní budeme vycházet. Tedy se naučíme, jak z plánu udělat v 5ti krocích zabijácký text. Vytvořte text, který bude podporovat vaše konverze. Právě nadešel čas kreativity a barvitého popisu.

5 kroků

Říká se, že v jednoduchosti je krása. A v oblasti psaní textů pro webové stránky či e-shopy to platí dvojnásob. Nenuďte čtenáře, ani ho nezavalujte informacemi, které mu jsou k ničemu. Máte osnovu textu, který chcete vytvořit? Tak jdeme na samotný text. Je před námi 5 jednoduchých kroků.

1. PŘIDEJTE EMOCE

Jistě už jste několikrát slyšeli, jak se říká, že člověk nakupuje emocemi, ale sám sobě a svému okolí svá rozhodnutí vysvětluje racionálně. Je to pravda. Z tohoto faktu také vychází první krok. Přidejte do svého textu emoce. Při tvorbě osnovy jsme si v prvním bodě stanovili „problém“ a v třetím bodě jsme zákazníkovi nabídli možnosti, jak to může vypadat, až jeho problém zmizí. Přidejte emoce do těchto bodů.

Přidejte emoce do problému, např.

  • Máte strach a jste nervózní, když se máte zákazníka zeptat, zda u vás nakoupí?
  • Hroutíte se, když vám zákazník řekne NE?

Přidejte emoce do možností, např.

  • Představte si, jaký by byl váš život, kdyby všechny vaše dluhy a hypotéky byly zaplaceny…
  • Jak by se vám líbilo mít 6ti místný příjem každý měsíc, i když světem cloumá ekonomická krize?

Emoce spojí čtenáře s vaším produktem na emocionální úrovni. To je základní předpoklad k tomu, aby se uskutečnil prodej. Dovolte čtenářům představit si, jaký by byl jejich život, kdyby vlastnili váš produkt. Emoce vám pomohou.

2. PŘIDEJTE CÍLE, BONUSY, ZÁRUKY A ZÁVĚR

Cíle

Do samotného textu musíte zakomponovat užitek, který bude pro čtenáře váš produkt znamenat. Popište čtenáři barvitě, jak se jeho život s vaším produktem změní. Cíl vašeho textu musí být efektní a neprůstřelný. Pokud nevíte, jak působivě napsat svůj cíl, inspirujte se u úspěšných copywriterů. NEOPISUJTE! Ale učte se.

Bonusy

Říká se, že kdo nabízí svým zákazníkům nějaké bonusy či dárky, uzavře více obchodů. Vyzkoušejte, jak to chodí v praxi. Pokud chcete být ještě úspěšnější, nabízejte svým zákazníkům dárky a bonusy, které jsou spojeny s nějakým časovým termínem. Tato časová hranice vyvolá v zákazníkovi pocit naléhavosti. Přivede ho k okamžitému rozhodnutí: buď teď, nebo nikdy.

Záruky

Zaručte se zákazníkovi za vrácení peněz. Záruka je jedním ze základních kamenů, které uzavírají obchod. Jakákoli záruka eliminuje zákazníkův risk a potlačí strach, který by mohl stát v cestě uzavření obchodu. Nepoužívejte holou větu typu: Záruka vrácení peněz. Buďte kreativní.

Prodáváte matrace? Pak svým zákazníkům sdělte: „Vyzkoušejte naše zdravotní matrace, a pokud Vás i nadále bude každé ráno bolet v zádech, vrátíme Vám plnou cenu!“

Když odstraníte riziko, usnadníte zákazníkovi rozhodování. Nenapadá vás žádný chytlavý titulek? Použijte do něj nějakou záruku.

Závěr aneb Jak uzavřít obchod?

Cena a objednávkový formulář musí přijít až na konec textu. Odkaz na objednávku by neměl být na první obrazovce (Pamatujete si, co je to první obrazovka? Je to vše, co čtenář uvidí na monitoru, než si stránku posune níž nebo do strany). A proč by neměl být odkaz na objednávku hned na začátku textu? Protože čtenáři jsou zvědaví. Většinou klikají na „objednávku“, aby zjistili cenu. Pokud je cena vyšší, než očekávali, často odejdou, aniž by si přečetli, co vše za tuto cenu dostanou. Obchod uzavírejte v průběhu celého textu a na konci přidejte finální odkaz na objednávku.

3. PŘIDEJTE DŮVĚRYHODNÉ PRVKY

Každý text potřebuje ošperkovat. Přidejte zajímavá fakta. Efektní tabulky. Přitažlivé obrázky. Poutavé příběhy. Okázalé statistiky a průzkumy. Pokud nevíte, kde hledat, doporučuji vám software Copernic Agent Basic. Je zdarma. Je to užitečný nástroj, který vám na základě klíčových slov pomůže najít informace na nejpoužívanějších vyhledávacích serverech.

4. PŘIDEJTE PSYCHOLOGICKÉ PROSTŘEDKY

Co si máte představit pod psychologickými prostředky? Za prvé jsou to prostředky, které čtenáře přesvědčí, aby přečetl každé vaše slovo. Jsou to specifická slovní spojení, která udělají váš text důvěryhodnějším. Neuchylujte se ke lži. Každý zákazník to dříve nebo později pozná. Psychologické prostředky slouží k tomu, abyste zákazníkovi co nejvěrohodněji podali vše, o co vám jde. Nemanipulujte s lidmi. Komunikujte s nimi.

5. NAHRAĎTE RACIONÁLNÍ SLOVA EMOTIVNÍMI

Jak všichni víme, levá hemisféra mozku je racionální, logická, analytická, lineární… Oproti tomu pravá hemisféra je emotivní, intuitivní, tvůrčí, imaginativní… Jak už jsme si na začátku řekli, lidé nakupují emocemi. Pokud chcete prodávat, musíte působit na jejich pravou hemisféru. Proto až napíšete svůj text, pečlivě sis jej přečtěte a nahraďte všechna racionální slova emotivními.

Jak tedy na úspěšný text?

Takže když si to všechno shrneme, tak postup pro úspěšný text je následující:

  1. Zjistěte, jaký je cíl textu, jaká je cílová skupina a jaký je produkt či služba, o němž budete psát
  2. Sestavte si plán
    • Jaký je problém?
    • Proč ještě nebyl vyřešen?
    • Jaké jsou možnosti? (slib)
    • Co je teď jinak?
    • Co byste teď měli udělat?
  3. Vytvořte text
    • Přidejte emoce
    • Přidejte cíle, bonusy, záruky a závěr
    • Přidejte důvěryhodné prvky, zajímavé informace, příběhy, případové studie, statistiky,…
    • Přidejte psychologické prostředky
    • Nahraďte racionální slova emotivními

Máte i Vy nějaké tipy, které se osvědčily v praxi?

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky