Změřte prodejní sílu svých stránek

Vydáno: 02. 09. 2008 | Autor: Alena Špinarová | 1651 slov | CopywritingCopywriting

Sestavili jste si text na web a rádi byste jej nějakým způsobem zkontrolovali, zda je napsán dobře? Nebo byste si rádi prošli efektivitu svých stávajících textů? Chcete vědět, zda by se na nich dalo ještě zapracovat? Jenže co vylepšit a jak? V knize Web Copy That Sells zveřejňuje Maria Veloso něco jako dotazník, jak se pozná opravdu účinný text.

Jak dobře Vaše stránky prodávají?

Pokud byste si chtěli projít originální dotazník od Marie Veloso, najdete jej na stránkách Copywriting University. A teď k samotnému dotazníku. Čeká na vás spousta otázek. Tak se pohodlně usaďte, vezměte si tužku a papír a zaznamenejte si každou otázku, na kterou odpovíte záporně. Připraveni? Jdeme na to.

PRVNÍ OBRAZOVKA (nikoli první stránka; první obrazovka = to co uvidíte, když se Vám stránky otevřou)

  1. Dá první obrazovka čtenáři v prvních 5 vteřinách důvod, proč zůstat a pokračovat ve čtení?
  2. Nejsou logo, jméno společnosti a hlavička příliš velké? Není grafika příliš výrazná? Nezabírají společně většinu první obrazovky?

První obrazovka, kterou návštěvník uvidí, rozhodne o případném úspěchu či neúspěchu celého webu. Nezapomeňte, že tato obrazovka je často to jediné, co návštěvník vidí, než ze stránek odejde.

TITULKY

  1. Vyhodí vaše titulky čtenáře z jejich zajetých kolejí? Zaujmou je?
  2. Vypadají vaše titulky jako komentář a ne jako reklama?
  3. Obsahují vaše titulky přesvědčivý slib? Lákají čtenáře na nějakou výhodu, která je pro něj důležitá?
  4. Volají titulky na čtenáře?
  5. Přiměje první titulek čtenáře číst podtitulky a první odstavec?
  6. Je první titulek nejlepší možný titulek pro daný účel textu?
  7. Je první titulek nejlepší možný titulek pro cílového zákazníka?
  8. Je první titulek nejlepší možný titulek pro daný produkt či službu?
  9. Dělá první titulek jedno či více z následujícího:
    • apeluje na emoce?
    • vzbuzuje zvědavost?
    • dělá závazná prohlášení?
    • ptá se na něco?
    • začíná slovem JAK?

Lidé na internetu nechtějí, aby se jim něco prodávalo; lidé zavrhují všechno, co vypadá jako reklama a dávají přednost informacím.

PRVNÍ ODSTAVEC/ ANOTACE

  1. Přiměje první odstavec čtenáře přečíst si druhý?
  2. Pokládá první odstavec přesvědčivé otázky, které bortí předsudky, zaujímají pozornost a poukazují k výsledku, nebo k výhodám, které čtenář s vaším produktem či službou získá?

První odstavec je rozhodující, protože je to často to jediné, co čtenáři čtou, pokud jim právě v tomto odstavci nedáte důvod pokračovat ve čtení dále. Položte čtenáři otázku, která zaujme jeho pozornost, a slibte mu, že na ni v textu odpovíte.

STYL A FORMÁTOVÁNÍ TEXTU

  1. Je text napsán stylem rozhovoru? Používáte v textu zkratky, hovorové výrazy a jednoduchý, snadno čitelný styl?
  2. Je text pro čtenáře scanovatelný? Děláte s textem následující:
    • používáte bodové seznamy pro shrnutí obsahu?
    • zvýrazňujete důležitá klíčová slova a výrazy?
    • užíváte smysluplné podtitulky (na místo chytrých a zábavných)?
    • představuje každý odstavec jen jednu myšlenku/ pojem?
    • užíváte styl obrácené pyramidy?
    • obsahuje každý odstavec 2-4 věty?
    • dáváte zajímavé příběhy, případové studie, statistiky,… do speciálních rámečků?

Nebuďte arogantní. Lidé nemají rádi vychloubání. Když textům nebude nikdo rozumět, nikdo nebude nakupovat!!!

SAMOTNÝ TEXT

  1. Vypadá váš text jako komentář a ne jako reklama?
  2. Vede váš text čtenáře promyšlenou prodejní cestou?
  3. Přidali jste do textu emoce? Je text vystavěn na zlosti, exkluzivitě, strachu, vině, chtivosti nebo zvědavosti?
  4. Přimějí všechny části textu čtenáře číst od začátku až do konce? Odpovídáte textem na otázky jako: K čemu mi to bude? Proč by mě to mělo zajímat? Co mám udělat dál? Odstranili jste všechny věty nebo fráze, které by na tyto otázky neodpovídaly?
  5. Zachovává text přímou cestu? Má minimum rozptýlení a odkazů, které nepodporují samotný prodej?
  6. Používáte v textu psychologické triky, které motivují čtenáře k nákupu? Nahradili jste racionální slova slovy emotivními?
  7. Odpovídá text na otázku: Když tento produkt použiji, bude opravdu pracovat pro mě?, kategorickým ANO? Vyvrátili jste textem všechny možné námitky?
  8. Představili jste se na začátku textu? Předložili jste důkazy pro podporu své věrohodnosti?
  9. Přesvědčí text čtenáře, že žádný produkt či služba se nemůže rovnat tomu, který prezentujete na svých stránkách právě vy?

Používejte přehledné seznamy, které shrnou obsah textu. Zvýrazňujte klíčová slova (tučné písmo, podtržení, kurzíva, jiná barva), tím čtenáři pomůžeme v lepší orientaci v textu.

NABÍDKA, OSVĚDČENÍ, CENA, ZÁRUKA, BONUSY A UZAVŘENÍ OBCHODU

  1. Prezentujete svou nabídku neodolatelným způsobem? Potvrzuje nabídka USP (=Unixe selling proposition) a je USP prominentně představeno na webu?
  2. Používá váš text osvědčení? Jsou osvědčení strategicky umístěna tak, aby podpořila prodejní argumenty?
  3. Používá text vábné bodové seznamy? Obsahují tyto seznamy na prvním místě výhody, které čtenář získá, přičemž následuje „scénář“, jak se jeho život s touto výhodou změní, nebo nával emocí, drama či intriky, které pozvednou žádoucnost této výhody?
  4. Jsou bonusy a dárky nabízeny tak, aby čtenáře podněcovaly ke koupi?
  5. Shrnuje uzavření obchodu v sobě nabídku, používá přesvědčivou CTA (=call to action) a přináší urgentní pocit s přesvědčivým důvodem, proč se rozhodnout ihned? Je uzavření obchodu napsáno stylem, který předpokládá prodej?
  6. Přesvědčí text čtenáře, že produkt či služba stojí za tu cenu?
  7. Obsahuje text garanci, která ruší risk či strach z obchodu?

Pamatujte si, že nabídka je důvod, kvůli kterému se text píše. Dejte si pozor, abyste své záměry neodkryli příliš brzy, všechno má svůj čas. Nabídka musí být jasná, stručná a neodolatelná. Musí oslovit čtenářovy touhy a přání, musí zapůsobit na jeho city.

OSTATNÍ ELEMENTY

  1. Může čtenář lehce zjistit kontaktní informace na vás? Máte na webu místo, kde může čtenář zanechat kontakt na sebe?
  2. Podporuje váš layout a grafika samotný text?
  3. Obsahuje objednávka následující:
    • zaškrtávací rámeček? např. Ano, chci si objednat nafukovací míč ve tvaru jahody
    • shrnutí nabídky, bonusy a záruky?
    • cenu?
    • ujištění o bezpečnosti objednávání?
    • oznámení, jak bude produkt či služba doručena a kdy?
    • osvědčení jako podpora prodeje?

Všichni víme, že jen málo návštěvníků webu nakoupí při první návštěvě. Někteří ani po několika návštěvách. Musíte tedy zjistit, jak čtenáře získat. Nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je, přimět čtenáře, aby souhlasil s tím, že mu budete zasílat informace e-mailem. Musíte tedy vymyslet zcela jednoduchý a neodolatelný způsob, jak by vám čtenáři při první návštěvě dali svůj e-mail. Pamatujte si, že získat od čtenářů e-mail je důležitější, než nadchnout je pro produkt. S lidmi, s nimiž si budujete obchodní vztah přes e-mail, můžete totiž uzavřít až 90% obchodů. Nezaměřujte se tedy pouze na prodej, ale budujte i vztahy.

Jaké jsou vaše výsledky?

Odpověděli jste na všechny otázky ANO? Pak je Váš text naprosto dokonalý. Pokud jste v průběhu „testu“ nasbírali pár NE odpovědí, víte, na čem máte u svého textu zapracovat. Doveďte svůj text k dokonalosti, vyplatí se vám to.

Kam dále?

Rubriky

Aktuálně

Newsletter

Odebírejte od nás tipy, triky a novinky z oblasti internetové reklamy. Neposíláme více jak 1 email měsíčně. Odhlášení možné kdykoliv.

RSS & Facebook

Štítky